Informácie pre rodičov:
Tu je pár krokov, ktoré Vášmu dieťaťu uľahčia adaptáciu na MŠ:
- navštíviť MŠ spolu – rodič a dieťa
- nestrašiť dieťa materskou školou
- pripravovať dieťa doma na vstup do materskej školy–rozprávať sa o tom, čo tam bude
- oboznámiť dieťa s prostredím
- adaptácia na nové prostredie
Čo by malo dieťa pred nástupom do MŠ vedieť?
- mať osvojené základné hygienické návyky – umývať sa, používať WC, čiastočne sa obliekať a vyzliekať, obúvať, jesť, bez cumlíka a dojčenskej fľaše
- rodičia by mali u dieťaťa rozvíjať samostatnosť
- dieťa nemusí vedieť všetko urobiť samé, ale pri obliekaní sa správa aktívne a pani učiteľka mu “len” zapne bundičku, zaviaže šnúrky a pod.
Aký je vhodný vek vstupu do MŠ ?
- Vhodný vek vstupu do MŠ je individuálny - optimálne keď má dieťa 3 roky.
- Deti, ktoré vstupujú do MŠ mladšie ako trojročné, sú náchylnejšie na ochorenia a častejšie ostávajú doma.
- Na druhej strane staršie deti (staršie ako 4 roky) sa už horšie adaptujú na kolektív, nechcú odchádzať z domu od rodičov a ráno sú plačlivé.
Prečo deti plačú, keď ich rodičia odprevádzajú do materskej školy?
- ovplyvňujú to rôzne faktory, napr. silná citová väzba na matku,
- dieťa je ešte závislé na dospelých,
- dieťa si ešte nevytvorilo dostatočnú väzbu na učiteľku alebo iné deti,
- dieťa v MŠ nechce spať, alebo jesť,
- nemá kamarátov, alebo sa mu deti posmievajú,
- nepáči sa mu pani učiteľka.
Ako pomôcť dieťaťu prekonať plač pri odchádzaní do MŠ?
- pomôžeme mu prekonať vstup tým, že ideme s ním
- uvedomíme si, že každé dieťa je iné a hľadáme, čo u toho nášho dieťaťa spôsobuje jeho nespokojnosť s MŠ
- vhodná je postupná adaptácia, spolupráca rodiny a školy
- treba si zvyknúť – každý potrebuje iný čas
- dovoliť dieťaťu priniesť si obľúbenú hračku
- rozprávať sa s ním o materskej škole – ak plače pýtať sa na vysvetlenie (počúvame dieťa, nenavrhujeme mu možné dôvody plaču)
Ako sa zmení život a osobnosť dieťaťa ?
- Deti sa príchodom do materskej školy dostávajú do nového sociálneho prostredia s rozmanitými sociálnymi vzťahmi a menia svoj spôsob života.
- Riaditeľ vytvorí podmienky na dochádzku dieťaťa, pričom s rodičom dohodne dĺžku pobytu dieťaťa v materskej škole.
- Predškolské zariadenia zabezpečujú výchovu a vzdelávanie detí v predškolskom veku od dvoch do šesť rokov.
- Dopĺňajú rodinnú výchovu o výchovno-vzdelávaciu činnosť zameranú na všestranný rozvoj osobnosti dieťaťa.
- Materská škola teda nadväzuje na rodinnú výchovu, dopĺňa ju a obohacuje o podnety, ktoré rodina svojimi špecifickými funkciami nedokáže zabezpečiť. Ide o prvú školu, ktorú dieťa absolvuje.
- Súčasťou predškolskej výchovy je aj príprava dieťaťa na povinnú školskú dochádzku.
- Dieťa by malo dosiahnuť takú fyzickú, psychickú a celkovú úroveň rozvoja osobnosti, aby bolo schopné ľahkej adaptácie v školskom prostredí a dokázalo zvládnuť požiadavky 1. ročníka základnej školy.
- Zákonom zatiaľ nebola akceptovaná požiadavka praxe zaviesť povinnú školskú dochádzku do dĺžku pobytu dieťaťa v predškolskom zariadení.
- Predškolské zariadenia nie sú sociálnymi ustanovizňami poskytujúcimi len opateru a dozor, ale sú výchovno-vzdelávacími zariadeniami..
- Základným pedagogickým dokumentom v materských školách je Program výchovy a vzdelávania schválený Ministerstvom školstva.
- Najdôležitejšími vývinovými úspechmi predškolského veku sú osvojenie reči /okolo druhého a tretieho roku veku, pričom čistá výslovnosť sa dosahuje individuálne aj neskôr / a socializácia dieťaťa, ktorá sa završuje dosiahnutím sociálnej spôsobilosti dieťaťa, ako jednej zo zložiek školskej zrelosti alebo pripravenosti.
- Súčasné skúsenosti potvrdzujú, že deti prichádzajúce do základnej školy z rodinného prostredia dosahujú v školskej pripravenosti nižšiu úroveň, najmä v sociálnej spôsobilosti, oproti deťom s dlhodobou pravidelnou dochádzkou.
- Celkový efekt má pravidelná dlhodobá dochádzka do MŠ.
- Emocionálna inteligencia sa najvýraznejšie nadobúda práve v predškolskom veku.
- Napríklad dieťa živo reaguje na konflikty medzi rodičmi, na vzťahy medzi súrodencami, rovesníkmi alebo dospelými osobami. V skutočnosti nedokáže ešte veľa vecí slovne vyjadriť, tieto však vplývajú na jeho celkový citový postoj voči ľuďom a svetu. Odborníci sa zhodujú v názore, že práve v tomto vývinovom období majú svoj pôvod počiatky rozličných porúch a neuróz.
- Deti v materskej škole nadobúdajú nové príležitosti na sebazdokonaľovanie v rôznych doposiaľ neznámych oblastiach.
- V materskej škole sa uplatňuje princíp aktivity dieťaťa, v ktorej dominuje hra ako dominantný prostriedok rozvoja osobnosti dieťaťa.
- Hra je prirodzená činnosť detí. Pre zdravý vývin je rovnako dôležitá ako výživa a spánok.
- Hrou sa deti učia a zároveň im poskytuje zábavu a radosť. Preto aj v MŠ sa hráme, hoci sa učíme.
- V predškolskom veku sa u dieťaťa utvárajú základy jazykovej správnosti a kultúry reči.
- V tomto období sú najpriaznivejšie predpoklady zvládnuť jazyk.
- Jazykový a rečový prejav detí pozitívne ovplyvňuje celková podnetnosť prostredia.
- Deti v predškolskom veku majú príležitosť počuť a osvojiť si slangové vyjadrenia.
- Plnohodnotná reč má veľký význam pri úspešnom začlenení dieťaťa hlavne do základnej školy
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.